Facebook: vind ik leuk?

“This morning, there are more than one billion people using Facebook actively each month”, postte Mark Zuckerberg himself vorige week op zijn Facebookpagina. Wat is het toch dat bijna één zevende van de wereldbevolking ertoe aanzet zich bezig te houden met het verzenden van vriendschapsverzoeken, het bekijken en becommentariëren van andermans foto’s en het geven van ‘vind-ik-leuk’-jes?

Facebook maakt gelukkig
Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat de populariteit van Facebook deels psychofysiologisch van aard is: het bezoeken van sociale netwerksites wekt bij de gebruikers positieve gevoelens op, die ze herhaaldelijk opnieuw willen ervaren door in te loggen op hun account. Onderzoekers aan de Amerikaanse universiteit Harvard ontdekten dat seks, eten of iets posten over jezelf op een sociale netwerksite telkens voor bevrediging in hetzelfde hersengebied zorgen. Mensen voelen namelijk een natuurlijke drang iets over zichzelf te vertellen en daar is Facebook een geschikt medium voor. Het zal dan ook niet verwonderen dat er met het ontstaan van ’s werelds grootste sociale netwerksite in 2004 ook een specifieke vorm van internetaddictie ontstond, namelijk de Facebookverslaving: onophoudelijk posten, ‘liken’, ‘taggen’, ‘defrienden’ enzovoort.

Facebook maakt ongelukkig
Het verslavende aspect van Facebook is echter niet het enige neveneffect, zo blijkt uit het artikel “Misery Has More Company Than People Think: Underestimating the Prevalence of Others’ Negative Emotions”. Gebruikers van Facebook selecteren zelf welke foto’s en gebeurtenissen ze delen met hun vrienden en hebben dus de volledige controle over het publieke beeld dat er over hen bestaat. Bij het bekijken van andermans Facebookprofiel krijgen we het idee dat die persoon veel gelukkiger is dan wijzelf. We schatten anderen over het algemeen veel gelukkiger in dan ze werkelijk zijn, aangezien negatieve emoties en gebeurtenissen veel minder een plaats krijgen in de publieke sfeer. Charles de Montesquieu begreep het reeds enkele eeuwen geleden: “If we only wanted to be happy it would be easy; but we want to be happier than other people, which is almost always difficult, since we think them happier than they are”.

Kortom: denk binnenkort maar even na voor je jaloers je collega’s Facebookprofiel zit te bekijken, zijn leven op Facebook is en blijft een bewuste constructie.

Bronnen:
www.facebook.com
http://www.sciencedaily.com/releases/2012/02/120207133454.htm
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120507_188&word=facebook+seks
http://www.scientias.nl/facebook-verslaving-is-nu-vast-te-stellen/62790
http://www.sciencedaily.com/releases/2012/02/120207133454.htm
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120507_188&word=facebook+seks
http://www.scientias.nl/facebook-verslaving-is-nu-vast-te-stellen/62790
http://healthland.time.com/2011/01/27/youre-not-alone-misery-has-more-company-than-you-think/
Charles de Montesquieu, Pensees (1670/1991, p. 377)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: