Byebye@papierenkrant?

Zondagochtend: de geur van koffie, een kopje thee, een pistolet en De Standaard. Ik kan mij geen betere manier indenken om de dag te beginnen (en dat maakt mij waarschijnlijk een clichématig persoon. Vind ik niet erg.). Nee, ik heb zelf geen krantenabonnement (reden genoeg om één keer per week huiswaarts te trekken). En jawel, ik zou er graag één willen, maar om budgettaire redenen houd ik het voorlopig bij online nieuwssites. Maar nu komt er dus die betaalmuur: “De tijd dat we op de site gratis artikels weggeven waar hard aan gewerkt is, is voorbij.” Begrijpelijk, maar oh zo spijtig. Dan kan ik mij al beter een papieren versie aanschaffen, niet? Of dreigt die – zoals we her en der horen – in de nabije toekomst te verdwijnen? Gastspreker Frank de Graeve stelde ons (lichtelijk) gerust: het is nog niet voor 2013. Voor wanneer dan wel? En zullen we treuren om zijn dood?

Het lot van de papieren krant

In 2026 wordt de papieren krant (zoals we die nu nog kennen) irrelevant in ons Belgenlandje, zo voorspelt ene Roy Dawson in zijn “Newspaper extinction timeline”. Philip Meyer, auteur van het boek “The Vanishing Newspaper”, stelt de dood van de papieren versie nog even uit tot 2043. Een datum plakken op het einde van de traditionele krant is natuurlijk nogal nattevingerwerk, maar de achterliggende gedachte is wel een hot topic dezer dagen: papieren kranten zullen in de toekomst plaats moeten maken voor de online equivalent.

Een van de redenen is natuurlijk de opkomst van die nieuwe media, die het de internetgebruiker mogelijk maken 24/24 te weten wat er op dat eigenste ogenblik in de wereld gebeurt. Mediaspecialist Jo Caudron (“broer van”, inderdaad, zie mijn vorige blogbericht) verwoordt het als volgt: “Een grote groep mensen weet wat er in de wereld gaande is door de website van een krant te lezen, in plaats van de krant zelf. Ik merk dat ook bij mezelf. Ik lees geen papieren krant meer, om de simpele reden dat ik geen nood heb aan het nieuws van gisteren, maar aan dat van vandaag.” En juist om die reden zullen de papieren kranten – als ze toch willen blijven bestaan – van focus moeten veranderen. “Dat kranten in hun huidige vorm irrelevant worden, wil niet zeggen dat papier geen nieuwsdrager meer zal zijn”. De inhoud zal echter aangepast moeten worden. Gastspreker Frank de Graeve legde uit dat de traditionele media niet meer gaat moeten vertellen wat er gebeurd is, maar eerder hoe en waarom. Roy Dawson spreekt dan weer van meer gepersonaliseerde kranten.

Hoe dan ook, het is zeer waarschijnlijk dat de krant zoals ik die graag zondagochtend aan de ontbijttafel lees, er niet meer zal zijn in de toekomst. Maar is dit dan zo erg? Peter Vandermeersch – die sinds zijn deelname aan de Slimste Mens ter Wereld bij het brede publiek bekend is – zal er niet om treuren: “Persoonlijk hoop ik dat de papieren krant verdwijnt”, en ook de hoofdredactrice van De Tijd is er niet rouwig om: “Misschien leest iedereen binnen 20 jaar de krant op iPad en is er van papier geen sprake meer. Is dat een ramp? Dat vind ik niet”.

De opkomst van het nieuws online

Het verdwijnen van de papieren krant hoeft ook helemaal geen ramp te zijn, zolang er genoeg alternatieven bestaan. En die zijn er. Sinds ik lid bed van de Twittergemeenschap en volger ben van Deredactie, De Standaard en sinds gisteren ook van CNN en AP, sta ik voortdurend in contact met het meest verse nieuws. Vergelijkbaar met een papieren krant? Toch niet echt, ik heb iets of iemand nodig die een selectie voor mij maakt (zoals de nieuwssites dat doen), want die continue nieuwsstroom overvalt me wat (lees: information overdrive). Voor mij is het surfen naar www.standaard.be en naar www.nieuwsblad.be al een automatisme geworden: een minuutje is genoeg om de koppen even te scannen. En steeds meer mensen (kopen en) lezen hun krant ook digitaal, (de digitale verkoop van De Standaard steeg bijvoorbeeld met wel 73% vorig jaar!). Deze stijging van het aantal digitale lezers in combinatie met de crisis in de advertentiemarkt in de gedrukte media, zorgen er voor dat verschillende dag- en weekbladen zich al beperken tot online publicatie, vb. Newsweek of France Soir.

Is de papieren versie nu echt ten dode opgeschreven? Afwachten. Het enige dat zeker is, is dat het medialandschap voortdurend verandert. En de (traditionele) media zullen zich hieraan moeten aanpassen. Rosenblums waarschuwing “Adjust or  you will die” (dat ik reeds citeerde in een vorige blog), geldt dus evengoed voor de nieuwsmedia als voor de journalisten die ervoor werken.

Als de betaalmuur er komt zal ik alleszins op een andere manier aan mijn dagelijkse portie actualiteit moeten geraken, maar ik vrees voor de papieren versie…

Alleen mijn zondagsritueel, daar wil ik graag aan vasthouden, want kruimels en elektronica gaan toch niet echt samen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: