The brand called ME

Debat in de laatste les Nieuwe media en mediaconvergentie. Nu moet ik toegeven dat ik graag discussieer, maar niet in grote groep (en al helemaal niet als ik mijn hand moet opsteken, dan voel ik me ongemakkelijk). Heb ik geluk dat ik een blog heb om mij volledig op te laten gaan! Laat me een stelling poneren uit het debat: “het is onvermijdelijk dat journalisten ‘personalities’ zullen worden. Ze moeten aan personal branding doen” (met personal branding als “taking control of the processes that affect how others perceive you“). Akkoord?

Personal branding

Het concept personal branding wordt voor het eerst beschreven in het artikel “The Brand Called You” in 1997, door ene Tom Peters: “It’s time for me — and you — to take a lesson from the big brands, a lesson that’s true for anyone who’s interested in what it takes to stand out and prosper in the new world of work”. Want daar draait het om: de aandacht trekken, opvallen, in het oog springen. Personal branding lijkt meer dan ooit noodzakelijk in deze economisch onstabiele tijden, want “The opposite of brand is generic. And no one looking for a job wants to be generic, unless your strategy is to land a low-paying job”.

Hoe doe ik dat dan, mezelf branden, als journaliste-in-spe? Het komt er op neer op zoek te gaan naar “unieke kwaliteiten als product en deze verder te ontwikkelen en te gebruiken als verkoopsargumenten”. Bovendien is het als journalist onontbeerlijk een netwerk op te bouwen. En in het verwezenlijken van deze processen komen de nieuwe media heel goed van pas. Volgens de onderzoekers Barnes en Hair dient de journalist namelijk de volgende acties te ondernemen om aan personal branding te doen: “het beheren van een persoonlijke website en een blog [blog: check], het gebruik van sociale netwerksites [zou het inactief aanwezig zijn op Twitter meetellen?] en het toepassen van search engine optimisation [je blog en website vindbaar maken door zoekmachines]”. Dit alles dient wel uit een professioneel oogpunt gedaan te worden, en niet louter uit ontspanning (geen tweets over wat ik vandaag heb gegeten, dus).

Naast het diversifiëren van jezelf en het opbouwen van een netwerk, kan personal branding ook leiden tot het bereiken van een ‘top of mind’-status bij de doelgroep in kwestie. Volgend citaat van Frank de Graeve (de gastspreker uit mijn vorige blog) sluit hier mooi bij aan: “Door via social media intensief en consistent te communiceren over dat ene onderwerp waarin ze gespecialiseerd zijn, worden ze al snel gezien als experts ter zake”. En experts worden zeer vaak om hun mening gevraagd (denk maar aan iemand als Paul D’hoore inzake financieel-economische onderwerpen).

How branding is ruining journalism”?

Frank de Graeve spreekt van een nieuw fenomeen: de BJ’s (bekende journalisten), die door hun aanwezigheid op de sociale media (en het actief branden van hun persoonlijkheid) steeds bekender worden. En daar houden de mediabazen van: hoe bekender  de gezichten, hoe meer kijkers. En dus werken ze hier ook actief aan mee, kijk maar naar televisieprogramma’s als Vranckx of Phara die letterlijk de naam van een journalist dragen. Een journalist kan dus twee vliegen in één klap slaan door actief te zijn op de sociale media: “Ze promoten er het medium waaraan ze zijn verbonden mee (“Deze week in Humo: mijn interview met…” of “Straks op het VTM-nieuws: een exclusief bezoek aan…”, enzovoort). Maar wie wil, kan er ook zichzelf mee in de kijker plaatsen.”, aldus De Graeve. Werkzekerheid verzekerd.

Maar brengt een journalist zijn eigen geloofwaardigheid niet in het gedrang door actief aan personal branding te doen? Objectiviteit en onafhankelijkheid worden nog steeds tot de basiskenmerken van een goede journalist gerekend, maar wat blijft er daar nog van over als je actief je mening geeft op Facebook en Twitter? Zonder enige vorm van personal branding blijft de journalist daarentegen gewoon één van de velen… Het blijft een lastig evenwicht, vrees ik.

“We are CEOs of our own companies: Me Inc.”, aldus Tom Peters. Nu maar hopen dat ik mijn bedrijf niet failliet laat gaan.

Misschien toch een beetje actiever worden op Twitter…

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: